Lise eğitiminin mevcut eğitim sistemimiz dahilinde kendi içinde 9 ve 10.sınıftan oluşan ilk basamak ile 11 ve 12.sınıftan oluşan ikinci basamak olarak ikiye ayrıldığı söylenebilir. 9 ve 10.sınıfta ortak dersler okutulur ve kazanımlarda öğrencinin akademik temel yeterliliklerinin oluşması hedeflenir. 11 ve 12.sınıfta ise ders programında seçmeli derslerin ağırlık kazanması ile öğrencinin kendini daha başarılı ve özgüvenli gördüğü derslere yoğunlaşması mümkün olur. 9 ve 10.sınıfta öğrenci daha geniş bir aralıkta derste başarılı olmalı ve temel kazanımları elde ederek farklı alanlarda bilgi sahibi olmalıdır. 11 ve 12.sınıfta ise akademik ağırlık Matematik ve Fen Bilimleri, Edebiyat ve Sosyal Bilimler, Yabancı Dil gibi özel alanlara doğru kayabilir. Ağırlığın yöneldiği noktada üniversite lisans bölümü ve meslek seçimleri ilk halini almaya başlar. Bu da hayatın tamamına etki edecek kararları almaya başlamak anlamına gelir.

İyi bir lise eğitiminde esas olarak iki faktörün aranması gerekir. Bunlardan birincisi iyi öğretmenler ile çalışma imkanıdır. Öğretmen figürü eğitimin en temel unsurudur. İyi bir öğretmenin öğrencisi olmak size hem ilgili branşta en doğru ve keyifli şekilde bilgiyi alma imkanı sunar hem de bir uzmanın gözetimi ve yönlendirmesi altında olmak anlamına gelir. Öğrencilik geçmişi olan herkesin en net hatıraları arasında bir öğretmen sayesinde bir dersi sevmek veya bir öğretmenin olumsuz tutumları nedeniyle o derse karşı ön yargı oluşturmak vardır. Bütün çevresel ve arka planda mevcut şartlardan bağımsız bir öğretmen sizi bir derse bağlayabilir, ekstra motive edebilir veya o derse karşı tüm öğrenciliğiniz boyunca yenemeyeceğiniz kadar güçlü bir şartlanma oluşmasına sebep olabilir. Bu nedenle öğretmen faktörü iyi bir lise tercihinde dikkate alınması gereken birinci unsur olmalıdır. İyi bir eğitim ancak yetkin ve işini seven öğretmenler ile verilebilir. 


Lise eğitiminde önemli yer tutan ikinci faktör olarak da arkadaş ortamı öne çıkar. Öğrencinin lise döneminde tavır ve tutumlarını belirleyen ana faktör arkadaş çevresidir. Lise öğrencileri için arkadaşlarının sahip olduğu ilgi alanları, arkadaşlarının onları yargılama biçimleri, arkadaşları arasında anlamlı bir yer edinme ihtiyacı çok önemlidir. Bu nedenle öğrencinin içinde bulunduğu okul ortamında yer alan arkadaşları onun yönleneceği gerek sosyal gerek akademik alanlarda ve alacağı kararlarda büyük bir pay sahibi olacaktır. Okulun sahip olduğu ve öğrencilere benimsetmek için uğraş verdiği kurum kültürü de bu noktada çok önemlidir. Okul ortamı içinde çalışkanlığın, dürüstlüğün, disiplinin, yüksek akademik değerlerin kabul görmesi ve aksi yöndeki kötü alışkanlıkların negatif ayrışması öğrenciyi de bu yönde ilerlemeye teşvik eder.

Alanında yetkin öğretmenlerin gözetim ve rehberliğinde çalışan, arkadaş çevresi tarafından da olumlu yönde motive edilen öğrenciler hem sosyal hem akademik alanda daha başarılı olma fırsatına erişirler. Lise eğitimi öğrencinin yatkın olduğu alanların net tercih ve kararlara evrildiği bir dönemdir. Bu döneme kadar ilk işaretlerini veren eğilimlerin öğretmenlerin gözlemleri ve derslere karşı ilgi ve başarı düzeyi ile birlikte düşünülerek yorumlanması gerekir. Öğrenci bu şekilde kendini en iyi noktaya getirebileceği ve yeteneklerini en doğru kullanabileceği alanları keşfeder. Ders başarısı ve üniversiteye yönelik alan seçiminin yanı sıra, spor, sanat, bilim gibi konulardaki ilgi alanlarını da belirlemek için bu dönem çok önemlidir.

Özetlemek gerekirse, veli ve öğrencilerin iyi bir lise eğitiminden ideal beklentileri öğretmen faktörü, arkadaş çevresi ve kurum kültürü başlıkları altında toplanabilir. Bu faktörler öğrencinin ihtiyaç duyacağı rehberliği, bilgi aktarımını ve sosyal alanı sağlamanın yanı sıra, veliye de öğrencisini güvenle emanet edebileceği bir okul ortamı sunmak anlamına gelir. Bu faktörleri barındıran bir okulda öğrenciler çok daha donanımlı ve özgüvenli olarak yetişir; üniversite yolunda ne istediklerini bilerek ilerlemeye devam eder.

Lise tercihlerinizin hayat yolunda sizlere mutluluk ve başarı getirmesi dileklerimizle… 

 

Oğulcan Sümbüloğlu 
Özel Kadro Anadolu Lisesi - Eğitim Koordinatörü